Opnieuw Groene Hart Streekproducten gecertificeerd

Onlangs (oktober 2021) zijn door de Stichting Groene Hart Streekproducten aan Restaurant De Dyck in Woubrugge een 2-tal certificaten ‘Erkend Streekproduct’ uitgereikt voor een aantal van hun producten. Daarmee is dit bedrijf het 54e dat inmiddels het predicaat “producent van een erkend Groene Hart Streekproduct” bezit.

De Dyck is van oudsher een akkerbouwbedrijf en nu tevens een (kwaliteits)restaurant met grote moestuin en boomgaard midden in de Vierambachtspolder in Woubrugge. De in het restaurant geserveerde producten komen zo veel mogelijke uit de eigen moestuin.

De producten

De gecertifieerde producten zijn witte en rode zuurkool, jun en appelpulp-azijn. De appel-lavendel-jun is een frisse limonade drank met een klein beetje koolzuur en probiotica. Het appelsap wordt geperst van de appels uit de hoogstamfruitboomgaard op het eigen erf. De lavendel wordt met zorg en op biologische wijze geteeld in de moestuin van De Dyck. De appelpulp waar de azijn van wordt gemaakt is een restproduct van het appelsap die wordt geperst voor de jun.  De witte zuurkool (met rozemarijn, laurier, tijm en oregano uit eigen moestuin) en de rode zuurkool (met venkelzaad en karwij uit eigen moestuin) zijn de andere twee gecertificeerde producten. De kolen en kruiden worden met zorg en op biologische wijze geteeld in de moestuin van De Dyck. De verwerking geschiedt in de keuken van restaurant De Dyck.

Door de certificering kunnen deze producten nu het ‘Groene Hart Streekproduct en SPN -logo’ voeren.

Als licentiehouder kent de stichting Groene Hart Streekproducten het SPN-keurmerk “Erkend Streekproduct” toe aan producten uit het Groene Hart die daarvoor in aanmerking komen en waarop door de producent prijs wordt gesteld. Sinds de stichting licentiehouder van het keurmerk “Erkend Streekproduct” voor het Groene Hart is geworden wordt hard gewerkt aan uitbreiding van het assortiment.

Aan het keurmerk zijn eisen verbonden wat betreft de herkomst van de grondstoffen, de verwerking in de streek en duurzaamheid. De stichting vindt het belangrijk dat de producenten zich ook inzetten voor het behoud van natuur en landschap in de streek en een bijdrage leveren aan de lokale en regionale economie. De controle op naleving van die afspraken is goed vastgelegd tussen SPN  en Stichting Groene Hart Streekproducten als licentiehouder.