Pannenkoekenmeel uit het Groene Hart

Onlangs is door de Stichting Groene Hart Streekproducten aan de Groene Hart Coöperatie het certificaat ‘Erkend Streekproduct’ uitgereikt voor Groene Hart pannenkoekenmeel.

Met de steeds warme zomers wordt de kwaliteit van de tarwe die in Nederland wordt geteeld beter. Met als gevolg dat het mogelijk is om de Nederlandse tarwe ook te gebruiken voor menselijke consumptie. Wist je dat de tarwe die in Nederland gebruikt wordt voor het bakken van brood voor 90% afkomstig is uit het buitenland en gemiddeld 3000 km heeft afgelegd? De Groene Hart tarwe heeft gemiddeld 30 km afgelegd. We zijn daarom ook erg blij met tarwe uit het Groene Hart.

De Groene Hart Coöperatie is een coöperatie van boeren, telers en ambachtelijke makers uit het Groene Hart. Onder de merknaam STREEK leveren zij streekproducten aan de zakelijke markt zoals: Hoogvliet supermarkten, boerderijwinkels, kaas speciaalzaken en horeca.

De tarwe van het Groene Hart pannenkoekenmeel komt van verschillende akkerbouwbedrijven, onder andere: Munsterman uit Leimuiderbrug en Buitenhuis uit Lisserbroek.

De telers hebben aandacht voor biodiversiteit. De productie van de gewassen wordt zo goed mogelijk ingepast in het cultuurlandschap in de streek. Dit verschilt per akker maar over algemeen zijn er slootjes, heggen en ook bloemen en kruidenstroken. Er zijn nestplaatsen voor vogels en insecten.

Het graan wordt gemalen bij zowel molen de Eendracht in Alphen aan den Rijn, als molen de Zandhaas in Santpoort Noord.  Waarnaar het pannenkoekenmeel wordt verpakt bij Graanhandel Engel v/d Bijl in Beinsdorp.

Onder de merknaam STREEK is het Groene Hart pannenkoekenmeel meel te koop bij de volgende Boerderij winkels:

• Familie Munsterman, Weteringweg 3, in Leimuiderbrug (30% van het tarwemeel komt bij Munsterman vandaan)
  • De Rijk Zuivel, Heijmansbuurt 5, Alphen aan den Rijn
  • Zorgboerderij Toutenburg, Dorpsweg 85 in Maartensdijk
  • Boerderij Den Hollander, Ammonslaantje 40 in Wassenaar
  • Verswinkel Van der Kooy, Slootweg 10 in Benthuizen

Groene Hart Streekproducten zijn te herkennen aan het keurmerk ‘Groene Hart Streekproducten’.

Als licentiehouder kent de stichting Groene Hart Streekproducten het SPN-keurmerk “Erkend Streekproduct” toe aan producten uit het Groene Hart die daarvoor in aanmerking komen en waarop door de producent prijs wordt gesteld. Sinds de stichting licentiehouder van het keurmerk “Erkend Streekproduct” voor het Groene Hart is geworden wordt hard gewerkt aan uitbreiding van het assortiment.

Aan het keurmerk zijn eisen verbonden wat betreft de herkomst van de grondstoffen, de verwerking in de streek, de toegevoegde waarde voor de streek en duurzaamheid (biodiversiteit, dierenwelzijn). De stichting vindt het belangrijk dat de producenten zich ook inzetten voor het behoud van natuur en landschap in de streek en een bijdrage leveren aan de lokale en regionale economie. De controle op naleving van die afspraken is goed vastgelegd tussen SPN  en Stichting Groene Hart Streekproducten als licentiehouder.